Iranul spune adio la Coca‒Cola şi la telefoanele Apple! A interzis comercializarea tuturor produselor americane

Autorităţile de la Teheran au interzis importul de bunuri de consum din Statele Unite, pe fondul ridicării sancţiunilor economice pe care Comunitatea Internaţională le-a impus Iranului, anunţă site-ul oficial al Ministerului Comerţului şi Industriei din această ţară.

În scopul de a stimula producţia naţională, este necesar… să oprim intrarea de bunuri de consum americane şi să interzicem produsele care amintesc de prezenţa Statelor Unite în ţară”, scrie ministrul Mohammad Reza Nematzadeh în comunicatul oficial.

Ministrul a declarat că măsura este în conformitate cu o scrisoare pe care liderul suprem al Iranului, ayatollahul Ali Khamenei, a transmis-o preşedintelui Hassan Rohani, în care făcea apel la o intensificare a producţiei autohtone de bunuri.

Iranul şi puterile mondiale au ajuns la un acord crucial în luna iulie 2015, care prevedea o ridicare a sancţiunilor economice impuse Teheranului, în schimbul limitării programului nuclear iranian.

SUA a ameninţat India, după ce aceasta a interzis comercializarea Coca Cola şi Pepsi Cola

În august 2006, statul Kerala din sudul Indiei a interzis producţia şi comercializarea de Coca Cola şi Pepsi Cola pe teritoriul lui. Această decizie a fost luată în urma unor analize de laborator, care demonstrau că băuturile în cauză conţin cantităţi mari de pesticide şi reprezintă un pericol, atât pentru sănătatea celor care le consumă, cât şi pentru mediu.

Cinci alte provincii indiene au interzis apoi producţia de Coca Cola şi Pepsi Cola şi comercializarea lor mai ales în şcoli, spitale şi universităţi. Aceste măsuri au pus în serioasă dificultate cele două companii, care deţin 80% din piaţa indiană a băuturilor răcoritoare, pierderile fiind estimate la miliarde de dolari. Totodată ele reprezintă o serioasă lovitură de imagine la adresa Coca Cola şi Pepsi Cola.

Cele două corporaţii americane se află pentru a două oară în această situaţie. Guvernul indian interzisese cele două produse şi în 1977, după ce le solicitase companiilor să spună care sunt ingredientele utilizate în fabricare, pentru a dovedi că acestea nu sunt nocive. Companiile au refuzat să facă acest lucru, pe motiv că reţetele sunt secrete.

Analizele de laborator au fost realizate de o asociaţie independentă, Centrul pentru ştiinţă şi mediu (CSE) şi confirmă rezultatele unui raport al autorităţilor sanitar veterinare de la New Delhi. Ambele arată că  băuturile în cauză conţin cantităţi nepermise de pesticide, de 20 până la 200 de ori mai mari decât limitele admise.

„Dacă le bem, ar trebui să le putem şi testa”, este egida sub care s-au desfăşurat cercetările CSE. Coca Cola a contestat rezultatele, aducând ca probă analizele efectuate de laboratorul englez care îi certifică de obicei produsele. CSE arată însă că acesta nu este o sursă obiectivă: „Faptul că un singur laborator din Marea Britanie are dreptul de a analiza aceste produse este dubios. Cum poate fi considerată o analiză finanţată şi controlată de Coca Cola o sursă fiabilă de informaţii? Eşantioanele studiate de acesta sunt trimise chiar de Coca Cola, în timp ce noi am utilizat eşantioane care provin din băuturile comercializate şi am respectat toate standardele şi protocoalele de analiză, aşa cum facem de peste 20 de ani de când lucrăm.”

Coca Cola s-a justificat stângaci. „Cola pe care o bei în India este la fel de curată ca şi aceea pe care o bei la Paris”, a declarat Kenth Kaerhoeg, director de comunicare al Coca Cola pentru regiunea Asia. Această afirmaţie pune însă şi mai mult paie pe foc. Dacă aşa stau lucrurile înseamnă că şi Cola pe care o bei la Paris sau în alte locuri conţine la fel de multe pesticide.

Uluitor este şi modul în care administraţia americană a intervenit în acest caz, făcând presiuni şi ameninţând India, iar presa oficială internaţională s-a mobilizat şi ea pentru a prezenta cele două companii drept victime ale unui boicot.

Subsecretarul american pentru comerţ internaţional, Franklin Lavin, a declarat că: „aceste măsuri aduc o imagine negativă mediului de afaceri asiatic, imagine care se va resimţi prin scăderea masivă a investiţiilor americane în India, în viitor. Este un pas înapoi pentru economia indiană. Iar momentul nu este deloc bine ales, interesul guvernului indian ar trebui să fie acela de a menţine un nivel cât mai ridicat al investiţiilor străine.” Într-adevăr, SUA este cel mai mare investitor străin din India, însă indienii nu văd deloc cu ochi buni modul în care aceste companii străine îşi însuşesc resursele ţării lor.

În ceea ce priveşte Coca Cola, au avut loc numeroase proteste publice pentru a atrage atenţia asupra problemelor sociale şi de mediu pe care această companie le creează. O fabrică de Cola consumă până la 1 milion de litri de apă pe zi, în condiţiile în care multe din aceste fabrici sunt amplasate în zone sărace, în care populaţia suferă de pe urma lipsei de apă. În plus, Coca Cola cumpără această apă la un preţ de nimic şi o vinde apoi sub formă de băuturi răcoritoare foarte scumpe şi toxice. Aceste proteste au semnalat şi faptul că mega-corporaţia pune monopol pe sursele de apă, le sărăceşte şi apoi deversează deşeuri toxice, fără a respecta normele de mediu.

„Companiile americane nu pot să se sustragă sau să modifice după cum au chef normele de exploatare a resurselor naturale, sub pretextul că fac investiţii. Nu putem tolera stilul Coca Cola şi Pepsi Cola, iar dacă guvernul american vrea să reducă investiţiile în India, nu are decât să o facă”, a declarat S. Nandal, reprezentantul unei organizaţii din statul Uttar Pradesh.

De aceeaşi părere este şi Sawai Singh, reprezentantul unei asociaţii din statul Kerala: „Poate că  a venit momentul ca guvernul american să îşi reducă investiţiile în India. Până acum a distrus destule companii indiene. Produsele lor sunt nocive.”

„Guvernul american ar trebui să lase guvernul indian să decidă singur ce este şi ce nu este bine pentru indieni. A continua să comercializăm produse de tip Cola, după ce s-a dovedit din două surse că au în compoziţie pesticide, este o insultă la adresa libertăţii noastre, a democraţiei şi chiar a suveranităţii naţionale, ”a declarat R. Ajayan din Plachimada, unul din satele afectate negativ de prezenţa unei fabrici Coca Cola.

Modul în care SUA a intervenit se explică însă prin faptul că mega-corporaţia este unul din principalii contribuitori, care finanţează partidul republican şi care a susţinut financiar campania preşedintelui Bush la alegerile din 2004.

Cum Curtea de Justiţie din Kerala s-a spălat pe mâini, ultimul cuvânt în acest caz i-a revenit Curţii Supreme Federale de Justiţie din New Delhi. Aceasta a cedat însă presiunilor americane şi intereselor economice.

În noiembrie 2006, guvernul de la Riga, Letonia a dat o lege prin care  comercializarea Coca Cola şi Pepsi Cola a fost interzisă în şcoli, alături de alte produse dăunătoare sănătăţii. Această decizie a fost luată în ciuda presiunilor făcute de Madeleine Albright, care i-a cerut personal preşedintelui leton Vaira Vike-Freiberga să blocheze această măsură.

Ministerul Sănătăţii din Letonia a plasat Coca Cola şi Pepsi Cola printre „produsele toxice, care conţin coloranţi şi substanţe artificiale şi pot provoca reacţii alergice.” „Organismele copiilor sunt foarte sensibile la contactul cu produse chimice” se arată într-un comunicat.

Un gând despre &8222;Iranul spune adio la Coca‒Cola şi la telefoanele Apple! A interzis comercializarea tuturor produselor americane&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s