Manipularea prin mass media în societatea de consum

n32

In România, după o lungă perioadă de comunist, am devenit liberi (zicem noi) şi am intrat în lumea modernă, occidentală, capitalistă (societatea de consum).

Goana după modernism cu orice preţ, strădania generală de a prelua de la capitalism a tot ce are el, bun sau rău, fără nici un discernământ, totul de-a valma, fără a cântări avantajele, dezavantajele, consecinţele imediate precum şi cele în perspectivă. Elementele negative specifice României (numite de unii drept balcanisme) au cunoscut o desvoltare explozivă: ciubucul, corupţia, furtul, minciuna, înşelăciunea.

Şi toate astea în detrimentul valorilor tradiţionale materiale, culturale, umane, morale, religioase, naţionale şi folclorice ale mult încercatului popor roman. A dispărut interesul şi preocuparea pentru păstrarea patriotismului, a iubirii de neam şi de ţară, totul se vinde şi se cumpără, singura valoare recunoscută a rămas doar banul. Ici colo mai rezistă pe baricate câte un anacronic, un entuziast optimist sau un patriot încăpăţânat. Dar până când?

Noul mediu al existenţei noastre se numeşte acum „societatea de consum”, care împreună cu „globalizarea” ne transformă încet dar sigur (şi în mod absolut ireversibil) în sclavi ai unui sistem financiar superstatal, global, netransparent, anonim, aproape invizibil dar atotputernic.

Principiul de bază al acestui sistem este producerea cât mai ieftină şi vinderea cât mai rapidă în lanţ neîntrerupt a unor mari cantităţi de produse, cu foarte mare diversitate dar şi cu utilitate şi calitate redusă, sprijinită pe cei trei stâlpi ai economiei moderne: reclama, moda şi creditul. In slujba acestor elemente de bază au fost organizate intreprinderi specializate uriaşe care dispun de mari specialişti şi de sume de bani nelimitate. Reclama te sfătuieşte să cumperi nişte produse „minune”, care conform prezentărilor făcute la radio, la televizor şi prin intermediul muntelui de maculatură colorată cu care îţi înfundă cutia poştală, îţi vor rezolva (zic ei) toate problemele grele din zona gospodăriei, meseriei, sănătăţii, comunicaţiilor şi plăcerilor personale (hoby), dar care odată cumpărate te vor dezamăgi crunt, nimic nu funcţionează ca în reclame, dar acum, după ce le-ai plătit, e prea târziu, banii tăi s-au dus pe apa sâmbetei.

Moda este o metodă perfidă de a specula vanitatea şi gândirea slabă a oamenilor în general, dar mai mult a femeilor de toate vârstele şi în foarte mare măsură a tineretului de toate categoriile. Ai o haină bună şi frumoasă, dar vine moda şi spune: „aruncă haina ta, nu mai e modernă, nu se potriveşte cu epoca, va râde lumea de tine, cumpără de la mine cea mai modernă haină. E scumpă, dar e modernă”. Când toţi bărbaţii vor purta haina la două rânduri de nasturi, vor veni împuterniciţii modei şi vor spune „bărbaţii moderni poartă hana încheiată la un singur rând de nasturi”. Si când toţi vor avea haina la un singur rând de nasturi, vor veni aceeaşi specialişti care vă vor sfătui să aruncaţi hainele bătrâneşti încheiate la un singur rând de nasturi şi să vă cumpăraţi hainele moderne încheiate la două rânduri de nasturi. La fel cu pantalonii, întâi trebuie ca toţi bărbaţii să poarte pantaloni strâmţi, pentru ca apoi să se anunţe ca modern şi necesar să porţi pantaloni largi. Si ciclul se repetă la infinit alternând între aceste singure două posibilităţi. Tot aşa cu pantofii cu vârful ascuţit, patrat sau rotund, tot aşa cu pantalonii pentru dame, pantaloni care conform modei trebuie să aibă talia când foarte sus, mult deasupra taliei anatomice, când atât de jos încât aceştia cad în timpul mersului, iar la aplecări, lasă să se vadă cele mai obscene zone din părţilor de jos ale spatelui. Noţiunea de frumos, ca şi cea de confort sau de util, toate acestea sunt eclipsate acum total de atotputernicia modei.

Şi pentru ca haosul, dezorientarea şi dezastrul să fie perfecte, s-a inventat „creditul”. Cumperi până când ţi-ai terminat toţi banii şi toate rezervele, dar când eşti gata să spui „nu mai pot să cumpăr”, vine societatea de consum şi spune : „dacă nu ai bani, noi te ajutăm să cumperi în continuare, noi îţi dăm pe credit”. Au apărut cărţile de credit, plăţile în rate, împrumuturile operative de la băncile care sprijină comerţul societăţii de consum, toate acestea incluzând dobânzi mari şi clauze usturătoare pentru cazul nerestituirii în termen a datoriilor contractate. Dacă ai ajuns în această fază, este deja prea târziu, există instituţii neîndurătoare gen „incaso”, care fără nici o milă îţi confiscă bunurile din casă şi în final te scoate şi din locuinţă lăsându-te pe drumuri la propriu. In cazuri extreme se poate ajunge la condamnări şi chiar la închisoare. Despre toate acestea, reclama societăţii de consum nu pomeneşte nicăieri nici un cuvânt.

corporation_children

Cei mai mulți cred că ești informat dacă ești la curent cu ultimele noutăți din domeniul politic/economic/social etc. Din acest motiv cei mai mulți oameni sunt „abonați” la principalele trusturi de presă, pentru că asta li se oferă acolo: actualitatea zilei. După părerea mea, informarea este cu totul altceva. Informarea este ÎNȚELEGEREA CORECTĂ A LUMII ÎN CARE TRĂIM. Ori chestia asta n-o s-o găsiți niciodată la TV.

Mass-media ramane unul dintre cei mai redutabili formatori de opinie. Mass-media da tonul in ceea ce priveste moda, politica, educatia, stiinta, muzica, etc.

Dar care sunt valorile promovate de mass-media?

Valorile promovate de mass-media sunt valorile celor din spatele emisiunilor TV, programelor radio, articolelor din ziare si on-line, fie ca acestia sunt proprietari, producatori sau realizatori. Prin mass-media din lumea intreaga se transmite o anumita „RELIGIE”. Nu este vorba despre ortodoxie, catolicism, islam sau orice alta religie. Ci este mai degraba vorba despre religia sexului, a urii si a violentei. Oamenii se uita la televizor ca si cum ar intra intr-un templu al sexului, crimei si desfraului. Este o indobitocire la scara planetara.

Pentru ca in mod normal omul este inclinat spre sex, crima, sange, ura si minciuna, mass-media se intrece in a-i oferi omului ceea ce ii place.

Identificand modalitatile de manipulare folosite in televiziune putem sa ne clarificam mai bine ce se doreste a fi implantat, si ce nu.

Manipularea presupune antrenarea, prin mijloace de influenţare psihică, a unui grup uman, o comunitate sau o masă de oameni la acţiuni al căror scop aparţine unei voinţe străine de interesele lor.

Dezinformarea presupune inducerea în eroare cu o informaţie falsă.

Suntem o societate de consum

Uităm că de la a fi informaţi corect până la a fi manipulaţi a fost nevoie de un pas, un pas care deja a fost făcut în istorie de către mass media. Un pas, care din păcate, nu mai poate fi făcut în spate. De ce? Pentru că noi consumăm. Consumăm energie, timp, bani, sentimente. Suntem o societate de consum. Poate că vă întrebaţi ce legătură are aceasta cu mass media şi manipularea. Să îţi dau un exemplu: imaginează-ţi că ţi-ai cumpăra o casă, o maşină şi un frigider. Deoarece nu se strică, eşti mulţumit de ele. Eşti satisfăcut pentru că ai în casă ce ţi-ai dorit. Dar mai apoi, pentru că atunci când clientul e mulţumit cu ce are, furnizorul nu mai vinde, se creează o alianţă prin care, cu intermediul mass mediei ţi se transmite informaţia că nu eşti fericit cu ceea ce ai. Că maşina ta nu e mai bună, există o alta mai performantă. Casa ta e prea mică, îţi trebuie una mai mare. Frigiderul tău e din generaţia trecută, prin urmare, vino şi cumpără altul. Tu, auzind zilnic acelaşi lucru cum că nu eşti mulţumit cu ce ai, că vrei mai mult, că vrei ultima noutate, te străduieşti să le obţii şi condiseri că numai avându-le vei fi cu adevărat împlinit. Ţi se pare ideea ta, dorinţa ta de a avea acele lucruri noi deşi cele vechi nu ţi s-au stricat, când de fapt tu ai fost manipulat. Da, ai fost manipulat într-o manieră atât de subtilă şi de profesionistă încât nici măcar nu ai realizat. Ironic este că uneori, chiar şi după ce ştii că eşti manipulat, încă îţi doreşti acele noi modele.

alinailioi.ro

Un gând despre &8222;Manipularea prin mass media în societatea de consum&8221;

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s