Sondajele de opinie şi propaganda de tip bandwagon

10898117_420289384807365_8150967246961368649_n

În ultimii ani sunt foarte la modă sondajele de opinie şi mulţi naivi ar putea crede că acestea sunt doar un instrument cu care sociologii „i-au pulsul societăţii” şi reflectă preferinţele publicului în cele mai diverse domenii. În realitate sondajele sunt un instrument de propagandă, ce are ca scop, dimpotrivă, crearea anumitor opinii şi atitudini.

Sondajele, ca instrument de propagandă şi de influenţare a opiniei publice sunt folosite în special în campaniile electorale, sau în perioadele în care se preconizează schimbarea puterii, aşa cum este perioada pe care o traversăm acum.

Manipularea opiniei publice prin sondaje foloseşte tehnica de propagandă numită „bandwagon”. Nu am găsit un echivalent în română, dar o traducere aproximativă ar fi „şir de vagoane” sau „caravană de căruţe”. La fel cum vagoanele de tren sau căruţele sunt aliniate şi urmează unele după altele, în societate oamenii au tendinţa să facă, să imite şi să creadă ceea ce fac cei mai mulţi dintre ei, pe motiv că „aşa se face” sau, deoarece mulţi fac ceva sau cred ceva, înseamnă că e ceva „de bine”.

Prin urmare, atunci când se publică un sondaj de opinie, care arată că o personalitate oarecare se bucură de un procent de încredere foarte mare, să zicem 60%, de fapt nu se doreşte a se arăta că acea personalitate se bucură de încredere, ci să determine pe cât mai mulţi dintre cetăţeni să aibă încredere în acea persoană. Deci scopul este să sporească încrederea, nu să reflecte încrederea!

Prin această metodă, un anumit candidat la alegeri poate câştiga procente în plus la vot destul de importante , fără să facă nimic deosebit, sau să propună alegătorilor ceva concret.

Aceeaşi tehnică poate fi folosită şi în sens negativ, de exemplu atunci când se face un sondaj, comandat de o asociaţie secular-umanistă, din care reiese că încrederea în BOR şi Patriarhul Daniel a scăzut foarte mult. Crezând că încrederea în Biserică a scăzut şi asociind acest lucru cu denigrarea şi campania negativă din presă, oamenii vor avea şi ei mai puţină încredere în această instituţie şi în reprezentanţii ei.

Sursa :  dantanasescu.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s